STATUT POLSKIEGO STOWARZYSZENIA ROLNICTWA ZRÓWNOWAŻONEGO „ASAP”
ROZDZIAŁ I – POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Stowarzyszenie nosi nazwę Polskie Stowarzyszenie Rolnictwa Zrównoważonego „ASAP” zwane dalej „Stowarzyszeniem”.
- Stowarzyszenie może używać odpowiednika swojej nazwy w językach obcych.
§ 2
- Stowarzyszenie ma prawo używania własnej odznaki, znaku graficznego i pieczęci.
§ 3
- Stowarzyszenie może działać na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.
- Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Warszawa.
§ 4
- Działalność Stowarzyszenia opiera się na działalności społecznej jego członków.
- Pełnienie funkcji w organach Stowarzyszenia nie może być płatne.
- Zwrotowi podlegają udokumentowane koszty ponoszone przez Członków Stowarzyszenia w
związku z wykonywaniem przez nich zadań, wyznaczonych przez Zarząd lub Walne Zgromadzenie. - Stowarzyszenie może zatrudnić pracowników do wykonywania określonych obowiązków, w
szczególności do zapewnienia sobie obsługi administracyjnej.
§ 5
Stowarzyszenie może zakładać związek stowarzyszeń, być jego członkiem lub być członkiem organizacji krajowych oraz międzynarodowych o tym samym lub podobnym celu działania.
§ 6
Stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną z chwilą zarejestrowania.
§ 7
Rokiem obrachunkowym Stowarzyszenia jest rok kalendarzowy.
ROZDZIAŁ II – CELE STOWARZYSZENIA
§ 8
- Celami Stowarzyszenia są:
- propagowanie i rozpowszechnianie zasad rolnictwa zrównoważonego;
- integracja członków Stowarzyszenia w zakresie promowania zasad rolnictwa zrównoważonego;
- zapewnienie możliwości dialogu członków Stowarzyszenia z przedstawicielami organów władzy administracyjnej, władz samorządowych i instytucji ustawodawczych;
- formułowanie opinii i ocen Stowarzyszenia, dotyczących korzyści ze stosowania zasad rolnictwa zrównoważonego, również z wykorzystaniem specjalistycznych ekspertyz i badań naukowych.
- promowanie działalności Stowarzyszenia;
- działanie na rzecz wdrażania nowoczesnych technologii produkcji rolniczej ze szczególnym uwzględnieniem zasad rolnictwa zrównoważonego;
- stwarzanie członkom Stowarzyszenia możliwości dostępu do rzetelnej i aktualnej informacji o światowych trendach w zakresie rolnictwa zrównoważonego;
- zbieranie informacji w zakresie rolnictwa zrównoważonego;
- i. działanie na rzecz rozwoju lokalnych społeczności rolniczych, w szczególności w zakresie krzewienia wiedzy, efektywności ekonomicznej i dobrej praktyki rolniczej związanych z zasadami rolnictwa zrównoważonego;
- współpraca z innymi organizacjami na rzecz rolnictwa polskiego;
- umożliwianie członkom Stowarzyszenia uczestnictwa w konferencjach, targach, szkoleniach, seminariach i wystawach, mających na celu promowanie działalności Stowarzyszenia;
- działanie na rzecz ochrony środowiska.
- Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Jakakolwiek nadwyżka przychodów Stowarzyszenia nad jego kosztami może być przeznaczona wyłącznie na opisane w ust. 1 powyżej cele Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:
- PKD 63.99.Z – pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej nie klasyfikowana;
- PKD 70.21.Z – stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja;
- PKD 73.20.Z – badanie rynku i opinii publicznej;
- PKD 85.60.Z – działalność wspomagająca edukację;
- PKD 72.19.Z – badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych.
§ 9
Sposobem realizacji założonych celów statutowych Stowarzyszenia jest podejmowanie wszelkich możliwych, zgodnych z prawem działań, a w szczególności:
- dobór członków Stowarzyszenia spełniających wszelkie kryteria przyjęte dla wysokiego poziomu kultury i etyki zawodowej;
- organizacja i udział w przedsięwzięciach podnoszących kwalifikacje zawodowe członków Stowarzyszenia oraz rolników realizujących programy rolnictwa zrównoważonego;
- aktywny udział w przeciwstawianiu się praktykom nielicującym z założonymi przez Stowarzyszenie zasadami prowadzenia działalności rynkowej oraz wszelkim formom działań niezgodnych z przepisami prawa;
- współdziałanie z organami władzy i administracji państwowej oraz innymi instytucjami dla
realizacji celów statutowych.
ROZDZIAŁ III – CZŁONKOWIE STOWARZYSZENIA
§ 10
- Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- Członków Zwyczajnych;
- Członków Wspierających;
- Członków Honorowych.
Członkami Zwyczajnymi, Wspierającymi i Honorowymi mogą być cudzoziemcy niemający miejsca zamieszkania na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
- Kandydat na Członka Stowarzyszenia składa pisemną deklarację zawierającą oświadczenie o zamiarze przystąpienia do Stowarzyszenia, zawierające odpowiednio:
- osoby fizyczne: imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania, numer PESEL;
- organizacje posiadające osobowość prawną: nazwę, siedzibę, adres, numer REGON, numer NIP, dołączając także odpis z właściwego rejestru, jeżeli podlegają wpisowi do rejestru.
§ 11
- Członkiem Zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda osoba fizyczna, która:
- posiada pełną zdolność do czynności prawnych i nie jest pozbawiona praw publicznych;
- przestrzega normy i zasady zawarte w celach Stowarzyszenia;
- przedstawi pozytywną opinię dwóch członków Stowarzyszenia.
- Przyjęcie w poczet Członków Zwyczajnych następuje po złożeniu pisemnej deklaracji przez zainteresowanego wraz z pozytywną opinią dwóch członków Stowarzyszenia na podstawie uchwały Zarządu. Od uchwały Zarządu o odmowie przyjęcia w poczet Członków Zwyczajnych przysługuje zainteresowanemu odwołanie do Walnego Zgromadzenia w terminie 1 miesiąca od pisemnego powiadomienia o treści uchwały. Uchwała Walnego Zgromadzenia Stowarzyszenia jest ostateczna, z zastrzeżeniem ust.4 poniżej.
- Wykluczenie Członka Zwyczajnego następuje na podstawie uchwały Zarządu. Od uchwały Zarządu o wykluczeniu Członka Zwyczajnego przysługuje zainteresowanemu odwołanie do Walnego Zgromadzenia w terminie 1 miesiąca od pisemnego powiadomienia o treści uchwały. Uchwała Walnego Zgromadzenia jest ostateczna.
- Zarząd rozpatrując deklarację o przyjęcie w poczet Członków Stowarzyszenia, bada czy kandydat odpowiada kryteriom i wymogom przewidzianym statutowo dla Członków Stowarzyszenia. W przypadku wątpliwości, czy kandydat spełnia wszelkie kryteria zawodowe i etyczne wymagane przez Stowarzyszenie, Zarząd może określić próbny okres kandydacki, nie dłuższy jednak niż 6 miesięcy.
- Członek Zwyczajny ma prawo do:
- czynnego i biernego prawa wyborczego do organów Stowarzyszenia;
- uczestniczenia w przedsięwzięciach organizowanych przez Stowarzyszenie;
- korzystania ze źródeł informacji i dokumentacji Stowarzyszenia, przy czym zlecenia wymagające szczególnego nakładu pracy mogą być rozliczane po cenie kosztów;
- korzystanie ze składników majątkowych Stowarzyszenia, przeznaczonych do wspólnego użytku członków;
- udziału w Walnym Zgromadzeniu;
- składania wniosków do władz Stowarzyszenia i oceny ich działalności;
- ochrony swoich praw przez Stowarzyszenie;
- nosić odznakę Stowarzyszenia.
- Członek Zwyczajny jest zobowiązany do:
- przestrzegania postanowień i uchwał Walnego Zgromadzenia i Zarządu;
- przestrzegania norm i zasad etyki zawodowej wymaganych przez Stowarzyszenie;
- aktywnego uczestnictwa w realizacji celów Stowarzyszenia;
d. opłacania składki członkowskiej w wysokości ustalonej przez Walne Zgromadzenie; - zachowania dyskrecji w sprawach wewnętrznych Stowarzyszenia;
- wykonywania zadania powierzonych przez Zarząd.
- Członkowie Zwyczajni uiszczą roczną składkę członkowską bezzwłocznie po otrzymaniu informacji / noty księgowej, jednak nie później niż do końca II kwartału roku obrachunkowego.
§ 12
- Osoby prawne lub fizyczne mogą zostać Członkami Wspierającymi poprzez złożenie stosownego oświadczenia woli Zarządowi.
- Przyjęcie w poczet Członków Wspierających następuje po złożeniu pisemnej deklaracji przez zainteresowanego wraz z pozytywną opinią dwóch członków Stowarzyszenia na podstawie uchwały Zarządu. Od uchwały Zarządu o odmowie przyjęcia w poczet Członków Wspierających przysługuje zainteresowanemu odwołanie do Walnego Zgromadzenia w terminie 1 miesiąca od pisemnego powiadomienia o treści uchwały. Uchwała Walnego Zgromadzenia jest ostateczna.
- Wykluczenie Członka Wspierającego następuje na podstawie uchwały Zarządu. Od uchwały Zarządu o wykluczeniu Członka Wspierającego przysługuje zainteresowanemu odwołanie do Walnego Zgromadzenia w terminie 1 miesiąca od pisemnego powiadomienia o treści uchwały. Uchwała Walnego Zgromadzenia jest ostateczna.
- Formę i rodzaj wspierania Stowarzyszenia Członkowie Wspierający ustalą z Zarządem.
- Członkowie Wspierający korzystają z praw przysługujących Członkom Zwyczajnym, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
§ 13
- Członkostwo honorowe nadawane jest osobom szczególnie zasłużonym dla Stowarzyszenia.
- Przyjęcie w poczet Członków Honorowych oraz wykluczenie Członków Honorowych następuje na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia, podjętej większością 2/3 głosów oddanych przez obecnych na danym Zgromadzeniu Członków Zwyczajnych, na wniosek Zarządu.
- Członek Honorowy posiada wszystkie prawa Członka Zwyczajnego z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego i jest zwolniony od obowiązku płacenia składek członkowskich.
§ 14
Członkostwo w Stowarzyszeniu wygasa na skutek:
- dobrowolnego wystąpienia przez członka na piśmie, z zachowaniem 3 miesięcznego okresu wypowiedzenia;
- skreślenia z powodu niezapłacenia składek członkowskich lub niewywiązywanie się przez Członka Wspierającego z uzgodnień z Zarządem przez okres przekraczający 6 miesięcy, po uprzednim upomnieniu;
- wykluczenia członka za działalność na szkodę Stowarzyszenia lub za nieprzestrzeganie postanowień niniejszego Statutu;
- rozwiązania lub likwidacji Stowarzyszenia;
- śmierci członka lub utraty przez niego zdolności do czynności prawnej lub utraty osobowości prawnej.
ROZDZIAŁ IV – WŁADZE I ORGANY STOWARZYSZENIA
§ 15
- Władzą Stowarzyszenia jest Walne Zgromadzenie.
- Wybieralnymi organami Stowarzyszenia są:
- Zarząd
- Komisja Rewizyjna
- Członek Stowarzyszenia może być wybrany i pełnić funkcję tylko w jednym z organów Stowarzyszenia.
WALNE ZGROMADZENIE
§ 16
- Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
- Walne Zgromadzenie tworzą Członkowie Stowarzyszenia zebrani zgodnie z postanowieniami Statutu.
- Do wyłącznej kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
- ustalanie programu działalności Stowarzyszenia w tym jego budżetu;
- wyboru i odwoływania Zarządu, Komisji Rewizyjnej oraz poszczególnych członków tych organów, w szczególności do uzupełniania składu tych organów w toku trwania kadencji w
razie rezygnacji, odwołania lub niemożności pełnienia funkcji przez członka organu; - rozpatrywania i zatwierdzania sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
- udzielania absolutorium Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej;
- ustalania wpisowego i wysokości składek członkowskich;
- podejmowania uchwał w sprawie odwołań od uchwał Zarządu w sprawie powoływania oraz wykluczania Członków Zwyczajnych lub Wspierających;
- podejmowania uchwał w sprawie przyjęcia w poczet Członków Honorowych oraz wykluczenia Członków Honorowych;
- rozpatrywania odwołań od decyzji Zarządu;
- uchwalania regulaminów pracy Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
- wyrażania zgody na sprzedaż lub nabycie nieruchomości;
- zmiany niniejszego Statutu;
- podejmowania uchwał w sprawie rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia;
- podejmowania uchwał w sprawie przystępowania do innych organizacji;
- uchwalanie regulaminu obrad Walnego Zgromadzenia;
- określenie wysokości zobowiązań jakie Zarząd ma prawo zaciągać w imieniu Stowarzyszenia;
- zatwierdzanie protokołu z poprzedniego Walnego Zgromadzenia.
- Walne Zgromadzenie zobowiązane jest podjąć uchwały w przedmiocie:
- Zgodności ze Statutem zwołania i ważności Walnego Zgromadzenia;
- Porządku obrad Walnego Zgromadzenia.
- W Walnym Zgromadzeniu biorą udział Członkowie Zwyczajni, Wspierający i Honorowi.
- Walne Zgromadzenie obraduje tylko nad sprawami umieszczonymi w zawiadomieniu o proponowanym porządku obrad.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów Członków Zwyczajnych obecnych na Zgromadzeniu. Poprzez obecność na Zgromadzeniu rozumie się każdorazowo również obecność zarejestrowaną w systemie teleinformatycznym udostępnionym do odbycia Walnego Zgromadzenia w formie online.
- Walne Zgromadzenie jest umocowane do podejmowania decyzji, o ile wszyscy jego Członkowie Zwyczajni zostali zawiadomieni w jeden z wymienionych sposobów:
- listami poleconymi za potwierdzeniem odbioru;
- pocztą elektroniczną za potwierdzeniem odbioru;
wysłanymi co najmniej na jeden miesiąc przed jego terminem, ze wskazaniem porządku obrad.
§ 17
- Walne Zgromadzenie sprawozdawcze zwoływane jest przez Zarząd raz w roku, nie później niż w okresie 5 miesięcy od zakończenia roku rozrachunkowego.
- Przedmiotem Walnego Zgromadzenia musi być przynajmniej:
- rozpatrzenie i zatwierdzenie rocznego sprawozdania z działalności Zarządu;
- rozpatrzenie i zatwierdzenie rocznego sprawozdania Komisji Rewizyjnej;
- zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Zarządu;
- uchwalenia planu działalności i budżetu Stowarzyszenia na rok następny.
§ 18
- Walne Zgromadzenia może być zwołane przez Zarząd w każdym czasie.
- Zarząd zobowiązany jest zwołać Walne Zgromadzenie na żądanie Komisji Rewizyjnej lub 2/3 ogólnej liczby Członków Zwyczajnych.
- Żądanie zwołania Walnego Zgromadzenia musi być złożone na piśmie z podaniem spraw, które mają być przedmiotem obrad.
- Zarząd jest obowiązany zwołać Walne Zgromadzenie tak, aby odbyło się ono nie później niż w ciągu 40 dni od daty otrzymania żądania określonego w ust. 2 powyżej .
- Niezwołanie przez Zarząd Walnego Zgromadzenia w terminie podanym w ust. 4 powyżej, upoważnia podmioty określone w ust.2 powyżej do jego zwołania, przy zachowaniu zasad określonych w § 19 Statutu.
§ 19
- Zwołanie Walnego Zgromadzenia następuje przez pisemne zawiadomienie każdego członka Stowarzyszenia, wysłane za pomocą jednego ze sposobów wymienionych w § 16 ust. 8 Statutu powyżej, co najmniej na 30 dni przed terminem Walnego Zgromadzeniem z podaniem:
- daty, godziny i miejsca mającego się odbyć Walnego Zgromadzenia;
- proponowanego porządku obrad.
- Miejscem, o którym mowa w ust.1 pkt a powyżej, jest siedziba Stowarzyszenia lub inne miejsce dogodne dla Członków Stowarzyszenia, znajdujące się na terytorium Polski.
- Dopuszcza się możliwość przeprowadzenia Walnego Zgromadzenie wraz z możliwością głosowania na Zgromadzeniu przy użyciu środków teleinformatycznych służących komunikacji na odległość. Wszelkie postanowienia Statutu zawarte w § 16, 17, 18, 19, 22, stosuje się wówczas odpowiednio.
- Zawiadomienie o Walnym Zgromadzeniu w formie online oprócz informacji wymienionych w ust. 1 powyżej, za wyjątkiem wskazania miejsca, musi zawierać dodatkowo wskazanie:
- narzędzi teleinformatycznych, które będą stosowane w celu przeprowadzeniu Walnego Zgromadzenia wraz z głosowaniem w formie online;
- sposobu i daty podania uczestnikom Walnego Zgromadzenia loginów i haseł umożliwiającym uczestnictwo online;
- opisu jak będą weryfikowani uczestnicy Walnego Zgromadzenia;
- opisu jak będą zbierane i liczone głosy oddane przez uczestników Walnego Zgromadzenia;
- formy i terminu, do którego należy dostarczyć dokumenty potwierdzające umocowanie do reprezentowania uczestnika na Walnym Zgromadzeniu;
ZARZĄD STOWARZYSZENIA
§ 20
- Zarząd składa się z czterech do sześciu członków.
- Zarząd wybiera spośród siebie Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego, Skarbnika i Sekretarza.
- Zarząd jest organem wykonawczym Stowarzyszenia, kieruje jego bieżącą pracą, reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz i realizuje uchwały Walnego Zgromadzenia.
- Zarząd może powoływać komisje problemowe do załatwiania poszczególnych spraw.
- Zarząd przygotowuje projekt rocznego budżetu i planu działania Stowarzyszenia.
- Zarząd przynajmniej raz w roku przygotowuje sprawozdania z działalności, bilans oraz rachunek strat i zysków.
- Uchwały Zarządu zapadają większością głosów, przy obecności powyżej 50% składu Zarządu. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Przewodniczącego. Poprzez obecność na posiedzeniu rozumie się każdorazowo również obecność zarejestrowaną w systemie teleinformatycznym udostępnionym do odbycia posiedzenia Zarządu w formie online.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się co najmniej raz na kwartał.
- Kadencja członka Zarządu trwa trzy lata. Dopuszczalny jest wielokrotny wybór osoby wchodzącej w skład Zarządu.
- Mandat członka Zarządu wygasa z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia, zatwierdzającego sprawozdanie finansowe za ostatni pełny rok obrachunkowy pełnienia funkcji członka zarządu.
- Członek Zarządu nie może być skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
KOMISJA REWIZYJNA
§ 21
- Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa trzy lata.
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Walnego Zgromadzenia, który kontroluje całokształt działalności statutowej, organizacyjnej, gospodarczej i finansowej Zarządu.
- Komisja Rewizyjna składa się z czterech członków. Dopuszczalny jest wielokrotny wybór osoby wchodzącej w skład Komisji Rewizyjnej.
- Mandat członka Komisji Rewizyjnej wygasa z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia, zatwierdzającego sprawozdanie finansowe za ostatni pełny rok obrachunkowy pełnienia funkcji członka Komisji Rewizyjnej.
- W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić członkowie Zarządu.
- Członek Komisji Rewizyjnej nie może być skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego, wiceprzewodniczącego oraz sekretarza.
- Komisja Rewizyjna jest organem odrębnym do Zarządu i nie podlega mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru Stowarzyszenia.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej:
- nie mogą być Członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa;
- mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w Komisji Rewizyjnej zwrot udokumentowanych kosztów, poniesionych z tytułu wykonywania zadań objętych niniejszym Statutem.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku. Komisja obowiązana jest dokonać kontroli działalności Zarządu, w tym dokumentacji finansowo-księgowej, co najmniej raz w roku.
- Z posiedzeń Komisji Rewizyjnej sporządza się protokół, który podpisują przewodniczący i sekretarz.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- przeprowadzenie co najmniej raz do roku kontroli całokształtu działalności Stowarzyszenia i występowanie do Zarządu z wnioskami i zaleceniami pokontrolnymi;
- składanie sprawozdań Walnemu Zgromadzeniu oraz zgłaszanie wniosków w sprawie absolutorium dla Zarządu.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów, i muszą zostać zaprotokółowane.
- W przypadku stwierdzenia poważnych naruszeń prawa przez Zarząd lub poszczególnych jego Członków, Komisja Rewizyjna zobowiązana jest doprowadzić do zwołania Walnego Zgromadzenia.
ROZDZIAŁ V – ZASADY ORGANIZACYJNE
§ 22
- Zmiana Statutu Stowarzyszenia wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej przy zachowaniu poniższych zasad:
- proponowane zmiany do Statutu dostarczone są członkom wraz z zawiadomieniem o zwołaniu Walnego Zgromadzenia;
- przyjęty przez Walne Zgromadzenie porządek obrad przewiduje zmiany w Statucie Stowarzyszenia.
- wyłoniona przez Walne Zgromadzenie komisja statutowa opracuje na podstawie dyskusji jednoznaczny tekst zmian do Statutu;
- głosowanie nad tekstem opracowanym i podpisanym przez komisję statutową odbywa się imiennie, przez podpisanie się na liście do głosowania w trakcie Walnego Zgromadzenia w kolumnie „za”, „przeciw” lub „wstrzymał się”, albo głosowania w systemie teleinformatycznym.
- Zmiana niniejszego Statutu bądź rozwiązanie Stowarzyszenia może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia powziętej w obecności co najmniej 1/2 uprawnionych do głosowania
Członków Stowarzyszenia, większością 3/4 głosów obecnych na Zgromadzeniu. - Zarząd zobowiązany jest dostarczyć do właściwego Sądu uchwalone zmiany do Statutu, w ciągu 14 dni od daty ich przyjęcia.
ROZDZIAŁ VI – MAJĄTEK STOWARZYSZENIA
§ 23
- Majątek Stowarzyszenia powstaje z:
- składek i wpisowego;
- dotacji, dofinansowań, darowizn i zapisów;
- prowadzonej działalności gospodarczej;
- innych wpływów z działalności statutowej;
- dochodów z majątku Stowarzyszenia.
- Funduszami i majątkiem Stowarzyszenia zarządza Zarząd.
- Do reprezentowania Stowarzyszenia, w szczególności do zaciągania zobowiązań majątkowych w jego imieniu i na jego rzecz, jest upoważnionych dwóch członków Zarządu działających łącznie,
przy czym jednym z nich musi być Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący.
§ 24
Za swoje zobowiązania Stowarzyszenie odpowiada wyłącznie swoim majątkiem.
ROZDZIAŁ VII – ROZWIĄZANIE I LIKWIDACJA STOWARZYSZENIA
§ 25
- Stowarzyszenie przechodzi w stan likwidacji na skutek prawomocnej decyzji o rozwiązaniu Stowarzyszenia.
- Rozwiązanie Stowarzyszenia następuje na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia.
§ 26
- Likwidacji Stowarzyszenia dokonuje ostatni Zarząd lub Komisja Likwidacyjna powołana przez Walne Zgromadzenie.
- Przeznaczenie majątku pozostającego po likwidowanym Stowarzyszeniu określi uchwała Walnego Zgromadzenia.