Cyfryzacja i gleba pod lupą. Kampania Soil Improvement Poland zmienia świadomość rolników

Polskie Stowarzyszenie Zrównoważonego Rolnictwa i Żywności podsumowało ogólnopolską kampanię edukacyjną „Soil Improvement Poland”, zrealizowaną w ramach programu Partners for International Business (PIB). Jej głównym celem było zwiększenie świadomości wśród polskich rolników i firm sektora rolnego na temat dwóch kluczowych czynników decydujących dziś o odporności i opłacalności gospodarstw – stanu gleby oraz zastosowania nowoczesnych narzędzi cyfrowych w produkcji rolnej.

Kampania dotarła do ponad 3,2 miliona osób działających w branżach związanych z sektorem rolno-spożywczym — w tym agronomii, agrotechnologii, maszyn rolniczych, nawozów, gospodarstw ekologicznych i tradycyjnych. Filmy, w tym relacje z gospodarstw, zostały odtworzone prawie 700 tys. razy. Na potrzeby kampanii powstała dedykowana strona polskiegleby.pl, która zawiera materiały edukacyjne o zdrowiu gleby i cyfryzacji, w tym artykuły, infografiki, filmy, wyniki badań oraz „Manifest dla Zdrowych Gleb”, przygotowany wspólnie z Koalicją Zdrowe Gleby.

Zdrowa gleba i cyfryzacja jako odpowiedź na wyzwania rolnictwa
Półroczna kampania, podzielona na dwa uzupełniające się obszary tematyczne, skupiła się na dostarczaniu wiedzy, która pozwala zmieniać podejście do korzystania z zasobów w polskich gospodarstwach. Na początek kampania skupiła się na cyfryzacji, pokazując, jak precyzyjne zarządzanie gospodarstwem, monitoring upraw i zbieranie danych mogą wspierać rolników w ograniczaniu kosztów, zwiększaniu efektywności i lepszym przygotowaniu na zmiany klimatyczne. Pierwsze w Polsce badanie stanu rolnictwa cyfrowego przeprowadzone w trakcie kampanii wykazało, że ponad 90% ekspertów i przedstawicieli branży agro dostrzega potencjał cyfryzacji w ograniczaniu zużycia nawozów, pestycydów i energii, choć bariery wciąż stanowią brak wiedzy oraz doświadczenia we wdrażaniu nowych rozwiązań.

Naszym celem było przede wszystkim pokazanie, że zarówno zdrowa gleba, jak i cyfryzacja to nie odległe pojęcia, ale konkretne narzędzia budujące odporność i rentowność gospodarstw w Polsce. Kampania miała pomóc rolnikom zrozumieć, dlaczego warto inwestować w diagnozowanie gleby i jej regenerację, a także jak w prosty sposób wykorzystywać nowoczesne technologie do ograniczania kosztów i lepszego planowania produkcji. Cieszy nas, że tak wielu producentów rolnych otwiera się dziś na te zmiany.

– podkreśla dr Olaf Horbańczuk, Dyrektor Polskiego Stowarzyszenia Zrównoważonego Rolnictwa i Żywności.

Drugi filar kampanii dotyczył gleby — jej żyzności, bioróżnorodności i zdolności do magazynowania wody. Gleba to kapitał gospodarstwa, wymagający diagnozy i odbudowy, aby zapewniać stabilne plony i chronić przed skutkami suszy czy degradacji. Materiały kampanii przedstawiały praktyczne doświadczenia polskich rolników inwestujących w badania próchnicy i mikrobiologii gleby. Ich przykłady udowadniały, że świadoma troska o glebę bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo finansowe gospodarstw. Stowarzyszenie wspólnie z Koalicją Zdrowe Gleby opracowało i upowszechniło „Manifest dla Zdrowych Gleb”, który trafił do mediów branżowych i ogólnopolskich.

Zrównoważone rolnictwo i zdrowe gleby to filary, na których od dekad budowana jest  konkurencyjność i bezpieczeństwo żywnościowe w Królestwie Niderlandów. Dlatego z dużym zaangażowaniem Królestwo Niderlandów wspiera w Polsce projekty, które pomagają przenieść tę wiedzę i doświadczenia na grunt Polski. Kampania Soil Improvement Poland pokazuje, jak ważna jest edukacja i budowanie świadomości wśród rolników. To także dowód na to, że współpraca międzynarodowa może realnie wspierać transformację sektora rolnego w kierunku bardziej zrównoważonych i nowoczesnych modeli produkcji.

– mówi Tomasz Wojciechowski, koordynator projektu po stronie Ambasady Królestwa Niderlandów w Warszawie.

Baza wiedzy dla rolników: filmy, infografiki i kursy online
W ramach kampanii powstały liczne materiały edukacyjne, które są wciąż dostępne w sieci. To m.in. artykuły, infografiki, filmy, animacje oraz interaktywne kursy e-learningowe, w przystępny sposób przybliżające zasady nowoczesnego i zrównoważonego gospodarowania. Dzięki temu rolnicy oraz wszystkie osoby zainteresowane tematyką zdrowych gleb i cyfryzacji mają stały dostęp do praktycznej wiedzy, która może wspierać ich codzienne decyzje w gospodarstwach.

Kampania promująca techniki uprawy gleby, została zrealizowana w ramach projektu Partners for International Business (PIB) „Soil Improvement Poland” i miała na celu zwiększenie świadomości na temat znaczenia regeneracji gleby. Jej głównym zadaniem jest poprawa jakości gleb oraz zwiększenie efektywności produkcji rolniczej.

Więcej informacji oraz materiały edukacyjne dostępne są na stronie: www.polskiegleby.pl

Polskie Stowarzyszenie Zrównoważonego Rolnictwa i Żywności od ponad dekady działa na rzecz transformacji sektora agro w Polsce. Tworzy platformę współpracy firm, rolników i ekspertów, prowadzi badania, kampanie i projekty edukacyjne wspierające zrównoważoną produkcję żywności oraz odpowiedzialne wykorzystanie zasobów.